ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΤΕΧΝΗΣ…

Την Πέμπτη 15 Φεβρουαρίου το τμήμα Γ1 του Γυμνασίου Τρικάλων πραγματοποίησε εκπαιδευτική επίσκεψη στα καλλιτεχνικά δρώμενα της πόλης της Θεσσαλονίκης με αφορμή τα μαθήματα των Εικαστικών και της Μουσικής με πρωτοβουλία της καθηγήτριάς τους,Αθανασίας Αλεξανδράκη και συνοδευόμενοι από τις καθηγήτριές τους Αθανασία Αλεξανδράκη, Μαρία Τραχανά και Τσουγλίνη Ελένη. Πρώτη στάση διενεργήθηκε στο MOMus- Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης (Μονή Λαζαριστών) στην Σταυρούπολη, όπου φιλοξενείται η Συλλογή Κωστάκη, εστιάζοντας στην έκθεση «Σολομόν Νικρίτιν (1898-1965). Ακούγοντας τη ζωή» . Η έκθεση αυτή είναι αφιερωμένη στα 125 χρόνια από τη γέννηση του καλλιτέχνη και διηγείται στον θεατή τις πτυχές της δημιουργικότητας και του ταλέντου του, καθώς και την προσφορά του στη γενικότερη αντίληψη περί Τέχνης.Η έκθεση-σενάριο με τίτλο «Σολομόν Νικρίτιν (1898-1965) «Ακούγοντας τη ζωή» ξεδιπλώνεται μέσα από 300 έργα τέχνης, αρχειακό υλικό και αντικείμενα από τη συλλογή Κωστάκη του Μουσείου και ιδιωτικές συλλογές, εγκαταστάσεις και οπτικοακουστικό υλικό. Στο τέλος της, οι θεατές συγκεντρώνουν όλες τις εικόνες σε μια συνεκτική «ιστορία» με ενδιαφέρουσα πλοκή σαν να έχουν μόλις τελειώσει την ανάγνωση ενός μυθιστορήματος ή να έχουν παρακολουθήσει μια κινηματογραφική ταινία, με ήχο και κίνηση.Οι μαθητές μας είχαν την ευκαιρία να αλληλεπιδράσουν με τα έργα καλλιτεχνών από την εποχή της Ρωσικής Πρωτοπορίας μέσα από το παιχνίδι του κρυμμένου θησαυρού και τη διαδικασία της παρατήρησης, καθώς και της ερμηνείας των, μέσα από σειρά ερωτήσεων- προβληματισμών που είχαν σκοπό την ενεργοποίηση της κριτικής σκέψης.Η δεύτερη στάση πραγματοποιήθηκε στην Αίθουσα Τελετών του ΑΠΘ, όπου και παρακολούθησαν το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Η Συμφωνία του Αποχαιρετισμού του Haydn: Όταν γεννήθηκε η συμφωνική μουσική» από την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης. Μέσω του προγράμματος αυτού παρουσιάστηκε η περίφημη Συμφωνία αρ. 45 (του αποχαιρετισμού) του Joseph Haydn, η οποία εκτός από ένα μουσικό αριστούργημα, αποτελεί ίσως και τον πρώτο ιστορικά τρόπο διεκδίκησης εργασιακών συνθηκών στον χώρο της μουσικής, ενδεικτικό των εννοιών του ανθρωπισμού και της δημοκρατίας που πλάθονταν ήδη στο διανοητικό περιβάλλον της εποχής.Οι μαθητές μας δέχτηκαν το οπτικο-ακουστικό ερέθισμα μιας συμφωνικής ορχήστρας, διακρίνοντας τη σύστασή της και τα ακούσματα που παράγονται από αυτήν. Παρακολούθησαν και τα τέσσερα μέρη της συμφωνίας αρ. 45 υπό την διεύθυνση του Ταϊβανέζου μαέστρου Paul Chiang και την παράλληλη αφήγηση του αναπληρωτή καθηγητή Κωνσταντίνου Χάρδα, ο οποίος εξηγούσε με εύληπτο και κατανοητό τρόπο την ιστορία της ζωής του αυστριακού συνθέτη καθώς και τη συνθήκη κάτω από την οποία γράφτηκε η εν λόγω συμφωνία.Η Εκπαίδευση μέσω της Τέχνης, αλλά και η αξιοποίηση της Τέχνης στην Εκπαίδευση γίνεται ολοένα και συστηματικότερη τα τελευταία χρόνια και δεν έχει ασφαλώς στόχο να κατακλύσει το μαθητή με γνώσεις, αλλά τον παρωθήσει να παρατηρήσει, να ερευνήσει, να πειραματιστεί, να φανταστεί και να κάνει τους δικούς του συσχετισμούς, μέσω των συναισθημάτων, με επιθυμητό αποτέλεσμα να ενθαρρύνεται η ανακάλυψη, η σύγκριση, ο στοχασμός, η κριτική και δημιουργική σκέψη, έτσι ώστε τελικά ο μαθητής να διαμορφώσει το δικό του σύστημα αξιών ώστε να γίνει ικανός να να αντιμετωπίζει τον κόσμο γύρω του.